En vecka på bygget – dagbok från en byggarbetsplats
Måndag 06.45
Dags att starta veckan. Kaffe i thermosen, matsäck i ryggsäcken och en ny arbetsvecka som väntar. Det är januari, så det är mörkt när jag cyklar till bygget. Men snön har inte kommit än, och det gör allt lite lättare. Väl på plats är det samling innan vi börjar. Arbetsledaren går igenom veckans plan – vi ska gjuta platta i den nya delen av huset, och det är bråttom om vi ska hinna innan kylan sätter in på allvar.
Jag jobbar som betongarbetare, och den här veckan är det mycket som ska klaffa. Armeringen ska vara på plats, gjutformen ska vara tät, och betongen ska komma i rätt tid. Vi börjar med att dubbelkolla att allt är som det ska. Det är lätt att missa något, och det kostar både tid och pengar att rätta till senare.
Kl 07.30 rullar första lastbilen in med betong. Det blir en lång dag, men det är skönt att komma igång. Betongen är kall och tung, men vi jobbar ihop och det flyter på. Lunchen blir kort – en macka och kaffe stående, för vi vill inte tappa flytet. När klockan närmar sig 16.00 är vi klara med dagens gjutning. Trött i kroppen men nöjd. På vägen hem svider axlarna lite – det blir bastu ikväll.
Tisdag 07.00
Dagen börjar med att kontrollera gårdagens gjutning. Betongen har härdat som den ska, inga sprickor, ingen vattenansamling. Arbetsledaren nickar nöjt. Skönt – en bra start på dagen.
Idag ska vi förbereda för nästa etapp. Det är mycket virke som ska bäras och kapas. Jag och min kollega Jonas sätter upp formen för nästa väggsektion. Det är precision som gäller – vinklar och mått ska stämma på millimetern. Jag har gjort det här i snart 15 år, men jag mäter ändå alltid två gånger.
Efter lunch dyker en arkitekt upp för att kolla läget. Hon verkar nöjd. Hon frågar om detaljer som jag inte ens tänkt på, men som tydligen är viktiga. Det är skillnad på att jobba på ritning och att jobba i verkligheten. Men jag försöker vara tålmodig – ibland ser man saker från olika håll.
Vid 15-tiden börjar det blåsa. Kall vind från öster som tränger igenom overallen. Man får arbeta lite intensivare bara för att hålla värmen. Vi bryter en halvtimme tidigare än planerat – ingen idé att frysa i onödan. Går in på www.ivacom.se och läser massor av matnyttig information, tur att de finns.
Onsdag 07.15
Idag är det dags för lite annat arbete. Gjutet är klart, formen är på plats, så nu ska vi börja med installationer – rör för vatten och avlopp ska dras. Det är inte mitt huvudområde, men jag hjälper till där jag kan. Det är skönt med variation, även om det är lite kallare när man inte rör sig lika mycket.
Efter lunch får vi besök av en besiktningsman. Han går igenom det vi gjort hittills, och hittar en liten detalj som vi måste justera. Inget allvarligt, men det är alltid lite nervöst när någon ska granska ens arbete. Jag och Jonas fixar det på en kvart. Sen är han nöjd och vi kan fortsätta.
Eftermiddagen går åt till att frakta material – brädor, armeringsjärn, isolering. Det är tunga lyft, och man känner det i ryggen. Men det är också en av de bättre delarna av jobbet: man ser vad man gör, och man ser resultatet direkt.
Torsdag 06.50
Årets kallaste morgon hittills. Bilar rutan var isig, och jag frös på cykeln. Men väl på bygget är det ändå skönt att vara igång – man jobbar upp värmen. Idag ska vi gjuta igen, den här gången för källarväggarna.
Det är ett tufft schema. Betongbilarna rullar en efter en. Vi arbetar i ett jämnt tempo, ingen stress men inget slöande. Det känns som att vi börjar hitta en bra rytm i gruppen. Några nya killar har kommit in, men de lär sig snabbt.
Lunchen är ute …